fbpx

Czy jednorazowa dawka Bisocardu jest niebezpieczna? – Pytanie do redakcji

Autor:
mgr farm.
Dodano: 16/09/2023
Aktualizacja: 16/09/2023
beta-blokery
beta-blokery
Jakie mogą być skutki przedawkowania beta-blokerów?

Pytanie czytelnika

Dzień dobry. Chciałam zapytać o lek bisocard. Wiem, że pełne działanie leku w przypadku nadciśnienia zaburzeń pracy serca można zaobserwować dopiero po jakimś czasie . Jednak interesuje mnie jakie ma działanie po podaniu jednorazowym i co w przypadku przyjecia jednorazowo przez pomyłkę większej dawki niż wymagana czy może skutkować to zapaścią dużym spadkiem ciśnienia tętniczego?

Nasza odpowiedź

Beta-blokery, m.in. Bisocard, obniżają ciśnienie krwi i częstość akcji serca. Są stosowane w leczeniu nadciśnienia, dławicy piersiowej i niewydolności serca u dorosłych. Beta-blokery mają szybki początek i dużą siłę działania. Z tego powodu mają też wysokie ryzyko powodowania potencjalnie śmiertelnych zatruć, jeśli nie są stosowane zgodnie z zaleceniami.

Bez wiedzy na temat pacjenta nie da się odpowiedzieć na zadane pytanie o skutki przyjęcia zbyt dużej dawki Bisocardu. Nie wiadomo czy nie stosuje on innych leków lub substancji nasilających działania niepożądane. Przedawkowanie beta-blokerów może być szkodliwe ze względu na znaczne obniżenie ciśnienie krwi i spowolnienie pracy serca. Należy zachować szczególną ostrożność w przypadku połączenia beta-blokerów z innymi lekami przeciwnadciśnieniowymi, uspokajającymi lub alkoholem. Może to spowodować nawet śmierć. W przypadkach przedawkowań beta-blokerów obserwowano senność aż do zapaści, a nawet śpiączkę, chociaż beta-blokery generalnie nie działają silnie uspokajającego. 10-letnia retrospektywna analiza danych nt. zatruć beta-blokerami u dorosłych wykazała niewielkie różnice ciężkości zatruć między różnymi substancjami. Odnotowano jeden śmiertelny przypadek zatrucia bisoprololem u pacjenta stosującego werapamil. Należy pamiętać, że dane dotyczyły tylko przypadków zgłoszonych do bazy danych Centrum Zatruć.[1]

Piśmiennictwo:

  1. Lauterbach M. (2019). Clinical toxicology of beta-blocker overdose in adults. Basic & clinical pharmacology & toxicology, 125(2), 178–186. Pełny tekst

Czy ten materiał był przydatny?
Czy przedstawiony materiał był przydatny?
Hidden
Podziel się:
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Przeczytaj najnowszy numer Gońca Aptecznego:

0
Wyraź swoje zdanie i dodaj komentarz :)x
Scroll to Top

Zaloguj się

Zgłoś problem/błąd

Przepraszam. Musisz być zalogowany, aby zobaczyć ten formularz.