Powiadomienia
Wyczyść

Przegląd lekowy  


Damian Wrona
Posty: 4
Nowy użytkownik
Dołączył: 1 rok temu

Pacjentka (80 l.)

Nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, niewydolność serca, miażdżyca lewej nogi.

Pomimo brania leków wciąż wysokie ciśnienie na granicy 180-190/85.

Przyjmowane leki:

Tertensif SR 1-0-0

Valsacor 160 1-0-0  (od 3 dni, wcześniej przyjmowana Lorista 50   0-0-1)

Nebilet 0,5-0-0

Molsidomina 2mg 1-0-0  (za 2 dni pacjentka zaczyna brać 4mg)

Kalipoz prolongatum  1-0-0

Acard 75   1-0-0

Magnez B6 (jakiś suplement)   0-1-0 (po obiedzie)

Lacipil 4mg 0-0-1

Pacjentka powinna przyjmować Roswerę 5mg, ale nie bierze z obawy na działania niepożądane.

Dodatkowo w razie wysokiego ciśnienia Captopril 25mg (ostatnio nawet 4tbl na dobę!)

 

info dodatkowe:

po Lorista 50mg  ciśnienie było rzędu 140-150/47-50 (rozkurczowe zawsze miała niskie), odkąd zmieniona przez lekarza na Valsacor pacjentka narzeka na stale wysokie ciśnienie. (co prawda Valsacor bierze dopiero od 3 dni)

Rano rzędu 160/50 a wieczorem 180-190/85.

Co poradzić?

Pomocy 🙂

Odpowiedz
9 odpowiedzi
Maria Kowalczuk
Posty: 324
Specjalista
Dołączył: 4 lata temu

Nieśmiało zapytam. Czy pacjentka mierzy sobie prawidłowo ciśnienie? Czy ta wysoka wartość ciśnienia tętna (Różnica pomiędzy wartościami ciśnienia skurczowego i rozkurczowego) była rejestrowana na różnych aparatach? Czy pomiaru dokonano również w placówce medycznej (przed pandemią?)

Odpowiedz
5 Odpowiedzi
Damian Wrona
Dołączył: 1 rok temu

Nowy użytkownik
Posty: 4

@curapharm Pacjentka mierzy tylko aparatem dostępnym w domu (naramienny ciśnieniomierz). W przychodni nie mierzyła. Podobno, jak sama twierdzi, ma “porządny ciśnieniomierz, a nie jakieś ustrojstwo”.

Odpowiedz
Maria Kowalczuk
Dołączył: 4 lata temu

Specjalista
Posty: 324

Czy inne osoby mierzyły sobie ciśnienie tym samym aparatem i miały wyniki prawidłowe? Z drugiej strony jakoś wierzyć mi się nie chce, że lekarz zaordynował kurację na podstawie pomiarów wykonanych w domu jedynie przez pacjenta? 

Pytanie w jakiej kondycji są nerki tej kobiety? Czy dużo łyka tego kaptoprylu? Nieciekawe to połączenie z sartanem (ARB+ACEI)?

Odpowiedz
Damian Wrona
Dołączył: 1 rok temu

Nowy użytkownik
Posty: 4

@curapharm kaptopryl lyka od niedawna jak ma wysokie cisnienie. Nerki raczej jeszcze w normie. No polaczenie ACEI i ARB nieciekawe zwlaszcza ze jeszcze kalipoz bierze. 

Odpowiedz
Maria Kowalczuk
Dołączył: 4 lata temu

Specjalista
Posty: 324

Widzę, że została zmieniona pora dnia dla sartanu? Czy takie było zalecenie lekarza?

Odpowiedz
Damian Wrona
Dołączył: 1 rok temu

Nowy użytkownik
Posty: 4

Dopytam przy kolejnej wizycie o ta zmiane pory stosowania. 

Odpowiedz
Maria Kowalczuk
Posty: 324
Specjalista
Dołączył: 4 lata temu
Wysłany przez: @damianwrona

No polaczenie ACEI i ARB nieciekawe zwlaszcza ze jeszcze kalipoz bierze. 

A z drugiej strony zażywa indapamid- wypłukujący potas. Wypadałoby zrobić jonogram, chociaż nie przypuszczam by stężenie potasu było powodem problemu zgłaszanego przez pacjentkę. 

 

Odpowiedz
Konrad Tuszyński
Posty: 631
Ekspert
Dołączył: 4 lata temu

Jeśli ta pacjentka wbrew zaleceniom lekarza nie stosuje statyny, jest duża szansa, że i leki przeciwnadciśnieniowe stosuje po swojemu. To jest bardzo częste, że pacjenci w dzień, w który czują się dobrze, nie przyjmują tabletki takiego sartanu lub IKA, a w razie skoku ciśnienia, ładują doraźnie kaptopryl. Oczywiście do tego pierwszego się nie przyznają. 🙂

Pomocny może okazać się wywiad i ustalenie, czy leki p/nadciśnieniowe stosuje regularnie. Pytania, które można zadawać to np.

  • Czy dziś zażył Pan poranną dawkę leku?
  • Ile razy w tygodniu zdarza się Pani zapomnieć o przyjęciu leku?
  • Co pan robi w sytuacji, gdy wieczorem połapie się, że nie zażył porannej dawki leku?
  • Kiedy ostatnim razem przyjął pan ten lek?
  • Które leki pani stosuje nieco inaczej niż zalecono w szpitalu lub u lekarza?
  • Dla wielu ludzi codzienne przyjmowanie leków jest kłopotliwe. Czy Pan też ma problemy z regularnym przyjmowaniem leków?

W przypadki leków przeciwnadciśnieniowych ważne jest edukowanie pacjentów, że jeśli w dany dzień czują się dobrze i ciśnienie mają w normie lub niższe niż zazwyczaj, jest to ZASŁUGA tego, że w poprzednie dni stosowali leki i ich działanie się utrzymuje.

Dla pacjenta to nie jest takie oczywiste, że tabletkę, którą przyjmuję w sobotę rano, zażywa, żeby w niedzielę ciśnienie było w normie, a unormowane ciśnienie w sobotę to skutek kilku poprzednich dni regularnego leczenia. 

Co poradzić? Cierpliwość, na efekt zmiany leczenia musi jeszcze poczekać. 🙂

Odpowiedz
Maria Kowalczuk
Posty: 324
Specjalista
Dołączył: 4 lata temu

Niestety podwyższone ciśnienie tętna ma związek z miażdżycą. 

“Sztywnieniu naczyń a zatem wzrostowi ciśnienia tętna w późniejszym wieku można zapobiegać poprzez systematyczną aktywność fizyczną.” Oczywiście dostosowaną do wieku pacjenta 🙂

Tylko jak ta aktywność ma wyglądać w dobie koronawirusa, przy zalecanej samoizolacji w domowym zaciszu? Nie wspomnę nawet o przesłuchaniu pacjenta maska w maskę 🙁 Teleopieka.farm?

Odpowiedz

Sprawdź swoją wiedzę

Ostatnie komentarze do artykułów:

Najnowsze wpisy

Zaloguj się

Portal dedykowany jest osobom związanym z ochroną zdrowia. Prosimy o zalogowanie się lub rejestrację.