Sprawdź swoją wiedzę

Ostatnie komentarze do artykułów:

Najnowsze wpisy

Klasyfikacja makrol…
 
Powiadomienia
Wyczyść

Klasyfikacja makrolidów + przykłady z rynku  


Paulina Gorol
Posty: 20
Aktywny użytkownik
Dołączył: 4 lata temu

Według aktualnie obowiązujących w Polsce zaleceń makrolidy są powszechnie stosowanymi lekami, jako alternatywa dla beta laktamów. W opracowaniu zostały przedstawione dostępne w Polsce antybiotyki z tej grupy wraz z przykładami z rynku.

(…)

[Czytaj cały artykuł tu: Klasyfikacja makrolidów + przykłady z rynku]

Zapraszam do dyskusji.

Odpowiedz
10 odpowiedzi
Agnieszka Żur
Posty: 56
Aktywny użytkownik
Dołączył: 3 lata temu

Erytromycyna to agonista receptora motyliny i jest całkiem powszechnie stosowana przy pilnej gastroskopii ale wtedy podaje się ją we wlewie dożylnym. ( http://www.gpool.pl/mw/index.php/Krwawienie_z_g%C3%B3rnego_odcinka_przewodu_pokarmowego_-_wytyczne_ESGE_(2015)_)

Osobom, które biorą tabletki z erytromycyną warto zwrócić uwagę, żeby nie brały Stoperanu jeśli będą miały biegunkę. Bo raz że interakcja o której pisałaś, dwa że loperamidu nie zaleca się na biegunkę poantybiotykową. Zresztą w przypadku erytromycyny nie wiemy czy biegunka jest na skutek tego działania prokinetycznego, czy na skutek zaburzenia mikroflory.

Odpowiedz
Jakub Lenard
Posty: 148
Zaawansowany
Dołączył: 4 lata temu

Do kardiotoksycznego działanie makrolidów wcale nie jest potrzebny loperamid czy inne leki wchodzące w interakcje, bo makrolidy w monoterapii rzadko, ale mogą wywoływać arytmie. I nie tylko o arytmie chodzi, bo uszkadzają mitochondria w kardiomiocytach i mogą prowadzić do nekrozy i hipertrofii. I to zwiększone ryzyko SN to nie tylko pytanie na egzaminie z farmakologii tylko realne ryzyko i osoby z dodatnim wywiadem powinny w miarę możliwości ich unikać jak jest alternatywa, a jeśli stosują to powinny mieć zrobione EKG przed i po. Ciekawe w ilu przypadkach tak się dzieje

Odpowiedz
Paulina Górniak
Posty: 9
Aktywny użytkownik
Dołączył: 4 lata temu

Jeśli przyjmowany jest już porządny probiotyk, to raczej jest wynik tego działania prokinetycznego. Co więc w przypadku wystąpienia takiej biegunki powinno się robić?

Odpowiedz
Grażyna Sawuła-Ledwon
Posty: 1
Nowy użytkownik
Dołączył: 4 lata temu

W jelitach jest prawie 1/2 kg bakterii żaden nawet “porządny” probiotyk nie jest w stanie zabezpieczyć pacjenta przed biegunką.

Odpowiedz
Sylwia Bielawiec
Posty: 16
Aktywny użytkownik
Dołączył: 4 lata temu

Biegunka poantybiotykowa to nie tylko wynik zaburzenia flory bakteryjnej, nie tylko wynik działania prokinetycznego, ale także efekt możliwej reakcji alergicznej na antybiotyk (szczególnie, gdy pojawi się wysypka skórna).

W przypadku wystąpienia bardzo silnej biegunki (wodnista/śluzowa, z podwyższeniem temperatury, z kurczowymi bólami brzucha) konieczne jest natychmiastowe odstawienie antybiotyku, gdyż może to świadczyć  o zakażeniu C. difficile. Nawet najlepszy probiotyk nie jest w stanie temu w 100% zapobiec. Również w przypadku potwierdzonej alergii należy natychmiast odstawić antybiotyk.

W przypadku lekkiej biegunki nie ma konieczności odstawiania antybiotyku. Nigdy nie mamy pewności, że jest to po prostu wynik działania prokinetycznego, więc loperamid jest najgorszym rozwiązaniem. Każdą biegunkę poantybiotykową warto zgłosić lekarzowi, choć diagnostyka alergii też nie jest prostą sprawą. Zazwyczaj biegunka mija po zakończeniu terapii, więc wystarczy kontynuacja przyjmowania dobrego probiotyku i nawadnianie.

 

Odpowiedz
Sylwia Bielawiec
Posty: 16
Aktywny użytkownik
Dołączył: 4 lata temu

A jakie postępowanie zalecilibyście, jeśli pacjent przyjmuje statyny? Odstawienie/zmniejszenie dawki statyny na czas kuracji czy zmianę antybiotyku na azytromycynę?

Odpowiedz
Przemek Zemła
Posty: 18
Aktywny użytkownik
Dołączył: 3 lata temu

Po erytromycynie rzekomobłoniaste to raczej  teoretyczne rozważanie.
Jak napisano wyżej w zależności od natężenia biegunki:
Łagodna, samoograniczająca się – nie robiłbym nic, tylko przy intensywnej bądź ze śluzem czy krwią – odstawienie antybiotyku.
Dawki prokinetyczne erytromycyny są znacznie mniejsze niż dawki p/bakteryjne, można się więc spodziewać przyspieszenia pracy jelit zawsze??? przy takim leczeniu.
Nie wiem, nie znalazłem badań na ten temat.

Odpowiedz
Konrad Tuszyński
Posty: 631
Ekspert
Dołączył: 4 lata temu

A jakie postępowanie zalecilibyście, jeśli pacjent przyjmuje statyny? Odstawienie/zmniejszenie dawki statyny na czas kuracji czy zmianę antybiotyku na azytromycynę?

Myślę, że całkowite odstawienie statyn na czas kuracji i na 1-2 dni po kuracji. Opcja zamiany na azytromycynę tylko wtedy, gdy pacjent może bez problemów wrócić się do lekarza. BTW nie wiem, dlaczego tak wiele osób ma problem z odsyłaniem pacjentów do lekarza w przypadku interakcji? Na co dzień odsyłamy, bo dawka słownie nie zapisana, bo dawkowanie nie określone, bo pieczęć niewyraźna, więc jak jest problem związany z bezpieczeństwem farmakoterapii uważam że tym bardziej nie powinno być problemu z nierealizowaniem problematycznej recepty🙂 Oczywiście trzeba wdrożyć odpowiedni sposób komunikacji z przepisującym – tu forma przeglądu lekowego dobrze się sprawdza. Nie należy odsyłać bez (delikatnej) sugestii z wyjaśnieniem na wydruku lub uprzednim kontakcie telefonicznym.

Odpowiedz
Przemek Zemła
Posty: 18
Aktywny użytkownik
Dołączył: 3 lata temu

Niestety, ale ten kontakt często jest trudny lub wręcz niemożliwy. A także dlatego, że lekarze niejednokrotnie nie mają wystarczającej wiedzy na temat leku i nie są w stanie/nie chcą /nie mają czasu/nie uważają za istotne. Nie ma, niestety, systemowych rozwiązań kontaktu lekarz-farmaceuta.

Odpowiedz
Jakub Lenard
Posty: 148
Zaawansowany
Dołączył: 4 lata temu

Odnośnie klarytromycyny:

“Health care professionals should be aware of these significant risks and weigh the benefits and risks of clarithromycin before prescribing it to any patient, particularly in patients with heart disease and even for short periods, and consider using other available antibiotics. Advise patients with heart disease of the signs and symptoms of cardiovascular problems, regardless of the medical condition for which you are treating them with clarithromycin”

https://www.fda.gov/Drugs/DrugSafety/ucm597289.htm

Odpowiedz

Zaloguj się

Portal dedykowany jest osobom związanym z ochroną zdrowia. Prosimy o zalogowanie się lub rejestrację.