fbpx
REKLAMA

Przegląd lekowy i pacjentka z wahaniami ciśnienia krwi [Konsylium]

Pacjentka (80 l.)

Nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, niewydolność serca, miażdżyca lewej nogi. Pomimo brania leków wciąż wysokie ciśnienie na granicy 180-190/85. Przyjmowane leki:

Tertensif SR 1-0-0
Valsacor 160 1-0-0 (od 3 dni, wcześniej przyjmowana Lorista 50 0-0-1)
Nebilet 0,5-0-0
Molsidomina 2mg 1-0-0 (za 2 dni pacjentka zaczyna brać 4mg)
Kalipoz prolongatum 1-0-0
Acard 75 1-0-0
Magnez B6 (jakiś suplement) 0-1-0 (po obiedzie)
Lacipil 4mg 0-0-1

Pacjentka powinna przyjmować Roswerę 5 mg, ale nie bierze z obawy na działania niepożądane.

Dodatkowo w razie wysokiego ciśnienia Captopril 25 mg (ostatnio nawet 4 tbl na dobę!)

info dodatkowe:

  • po Lorista 50mg ciśnienie było rzędu 140-150/47-50 (rozkurczowe zawsze miała niskie), odkąd zmieniona przez lekarza na Valsacor pacjentka narzeka na stale wysokie ciśnienie. (co prawda Valsacor bierze dopiero od 3 dni)
  • Rano rzędu 160/50 a wieczorem 180-190/85.

Co poradzić? Pomocy 🙂

mgr farm.

Damian Wrona

9 odpowiedzi

Subskrybuj
Powiadom o
9 komentarzy
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Konrad Tuszyński

Jeśli ta pacjentka wbrew zaleceniom lekarza nie stosuje statyny, jest duża szansa, że i leki przeciwnadciśnieniowe stosuje po swojemu. To jest bardzo częste, że pacjenci w dzień, w który czują się dobrze, nie przyjmują tabletki takiego sartanu lub IKA, a w razie skoku ciśnienia, ładują doraźnie kaptopryl. Oczywiście do tego pierwszego się nie przyznają. 🙂

Pomocny może okazać się wywiad i ustalenie, czy leki p/nadciśnieniowe stosuje regularnie. Pytania, które można zadawać to np.

  • Czy dziś zażył Pan poranną dawkę leku?
  • Ile razy w tygodniu zdarza się Pani zapomnieć o przyjęciu leku?
  • Co pan robi w sytuacji, gdy wieczorem połapie się, że nie zażył porannej dawki leku?
  • Kiedy ostatnim razem przyjął pan ten lek?
  • Które leki pani stosuje nieco inaczej niż zalecono w szpitalu lub u lekarza?
  • Dla wielu ludzi codzienne przyjmowanie leków jest kłopotliwe. Czy Pan też ma problemy z regularnym przyjmowaniem leków?

W przypadki leków przeciwnadciśnieniowych ważne jest edukowanie pacjentów, że jeśli w dany dzień czują się dobrze i ciśnienie mają w normie lub niższe niż zazwyczaj, jest to ZASŁUGA tego, że w poprzednie dni stosowali leki i ich działanie się utrzymuje.

Dla pacjenta to nie jest takie oczywiste, że tabletkę, którą przyjmuję w sobotę rano, zażywa, żeby w niedzielę ciśnienie było w normie, a unormowane ciśnienie w sobotę to skutek kilku poprzednich dni regularnego leczenia. 

Co poradzić? Cierpliwość, na efekt zmiany leczenia musi jeszcze poczekać. 🙂

Maria Kowalczuk

Nieśmiało zapytam. Czy pacjentka mierzy sobie prawidłowo ciśnienie? Czy ta wysoka wartość ciśnienia tętna (Różnica pomiędzy wartościami ciśnienia skurczowego i rozkurczowego) była rejestrowana na różnych aparatach? Czy pomiaru dokonano również w placówce medycznej (przed pandemią?)

Damian Wrona

Pacjentka mierzy tylko aparatem dostępnym w domu (naramienny ciśnieniomierz). W przychodni nie mierzyła. Podobno, jak sama twierdzi, ma „porządny ciśnieniomierz, a nie jakieś ustrojstwo”.

Maria Kowalczuk

Czy inne osoby mierzyły sobie ciśnienie tym samym aparatem i miały wyniki prawidłowe? Z drugiej strony jakoś wierzyć mi się nie chce, że lekarz zaordynował kurację na podstawie pomiarów wykonanych w domu jedynie przez pacjenta? 

Pytanie w jakiej kondycji są nerki tej kobiety? Czy dużo łyka tego kaptoprylu? Nieciekawe to połączenie z sartanem (ARB+ACEI)?

Damian Wrona

kaptopryl lyka od niedawna jak ma wysokie cisnienie. Nerki raczej jeszcze w normie. No polaczenie ACEI i ARB nieciekawe zwlaszcza ze jeszcze kalipoz bierze. 

Maria Kowalczuk

Widzę, że została zmieniona pora dnia dla sartanu? Czy takie było zalecenie lekarza?

Damian Wrona

Dopytam przy kolejnej wizycie o tę zmianę pory stosowania. 

Maria Kowalczuk

No polaczenie ACEI i ARB nieciekawe zwlaszcza ze jeszcze kalipoz bierze. 

A z drugiej strony zażywa indapamid – wypłukujący potas. Wypadałoby zrobić jonogram, chociaż nie przypuszczam by stężenie potasu było powodem problemu zgłaszanego przez pacjentkę. 

Maria Kowalczuk

Niestety podwyższone ciśnienie tętna ma związek z miażdżycą. 

„Sztywnieniu naczyń a zatem wzrostowi ciśnienia tętna w późniejszym wieku można zapobiegać poprzez systematyczną aktywność fizyczną.” Oczywiście dostosowaną do wieku pacjenta 🙂

Tylko jak ta aktywność ma wyglądać w dobie koronawirusa, przy zalecanej samoizolacji w domowym zaciszu? Nie wspomnę nawet o przesłuchaniu pacjenta maska w maskę 🙂 Teleopieka.farm?

REKLAMA
9
0
Wyraź swoje zdanie i dodaj komentarz :)x
Przewiń do góry

Kurs na www.farmaceuta.pro:

Opieka farmaceutyczna w astmie i POChP

Zobacz przykładową lekcję