REKLAMA

Zespół cholinergiczny

Zespół cholinergiczny to zespół objawów spowodowanych pobudzeniem receptorów muskarynowych i nikotynowych. Składają się na niego objawy pobudzenia receptorów muskarynowych (zaczerwienienie skóry, zwężenie źrenic, zaburzenia widzenia, ślinienie i groźne nadmierne wydzielanie oskrzelowe mogące pozorować obrzęk płuc, skurcz oskrzeli, kaszel, duszność, łzawienie, potliwość, kolka jelitowa, biegunka, bradykardia, bezwiedne oddawanie moczu i stolca) i nikotynowych (drżenie i osłabienie mięśni aż do całkowitego porażenia, co dotyczy również przepony, tachykardia, nadciśnienie tętnicze).[1]

Przyczyną może być zatrucie związkami fosforoorganicznymi np. pestycydami lub zatrucie lekami cholinolitycznymi.

REKLAMA
Źródła
  1. mp.pl Zespół cholinergiczny [dostęp 31.10.2017]
Podziel się:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Pogadanki Farmaceutyczne

Ostatnie komentarze

Najnowsze na portalu

Czytaj też:

Interakcje leków z alkoholem [tabela]

Zdecydowanie odradzamy udzielania porad zdawkowych: „proszę nie łączyć leku z alkoholem, bo lepiej nie łączyć leków z alkoholem”. Pacjent proszący o poradę nie przychodzi zapytać, czy możne pić w czasie farmakoterapii… Pacjent pyta o konkretne preparaty i konkretne ilości.

Interakcja kotrimoksazolu (Bactrim, Biseptol) z warfaryną [Case #32]

Wiele badań wskazuje na zwiększone ryzyko krwawień w razie przyjmowania warfaryny z kotrimoksazolem. Jedno z nowszych źródeł sugeruje nawet, że zapobiegawcze zmniejszenie dawki warfaryny przy jednoczesnym stosowaniu kotrimoksazolu lub metronidazolu powinno stać się rutynową praktyką.

0
Wyraź swoje zdanie i dodaj komentarz :)x
()
x