fbpx
REKLAMA

wszystkie >

Jakie są objawy hipoglikemii i hiperglikemii? [edukacja pacjenta]

Autor:

Artykuł redakcji.

Jeśli Ty lub ktoś z Twoich bliskich choruje na cukrzycę, bardzo ważne jest, abyś wiedział jak może się objawiać zbyt niski lub zbyt wysoki poziom glukozy we krwi. Pamiętaj, że oba te stany mogą prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji zdrowotnych.

DRUKUJ

Jakie są objawy hipoglikemii i hiperglikemii?

U chorych na cukrzycę dochodzi zaburzenia gospodarki węglowodanowej, co powoduje podwyższony poziom glukozy we krwi. Niewłaściwa dieta lub przyjmowanie niektórych leków mogą sprawiać, że poziom cukru we krwi ulega znacznym wahaniom. Jeśli Ty lub ktoś z Twoich bliskich choruje na cukrzycę, bardzo ważne jest, abyś wiedział, jak może się objawiać zbyt niski lub zbyt wysoki poziom glukozy we krwi. Pamiętaj, że oba te stany mogą prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji zdrowotnych.

Hipoglikemia

Hipoglikemia to zbyt niski poziom glukozy we krwi – poniżej 55 mg/dl. U osób chorych na cukrzycę za hipoglikemię uważa się spadek glikemii poniżej 70 mg/dl. Stan ten może być skutkiem niedostosowania dawki insuliny lub doustnego leku przeciwcukrzycowego do aktualnego poziomu cukru we krwi.

Hipoglikemię mogą też wywołać błędy w odżywianiu np. jeśli pominiesz jeden z posiłków, spożyjesz alkohol lub podejmiesz zbyt intensywny wysiłek fizyczny. Pamiętaj, żeby mieć zawsze przy sobie słodką przekąskę, która w razie konieczności, po spożyciu szybko podniesie poziom cukru. Dobrym pomysłem jest też noszenie specjalnej opaski informującej innych o Twojej chorobie.

Objawy hipoglikemii to:

  • uczucie senności i osłabienie, ból głowy,
  • drżenie rąk,
  • przyśpieszenie pracy serca,
  • zimne poty,
  • wilczy głód,
  • zaburzenia pamięci.

Hiperglikemia

Hiperglikemia to stan zwiększonego poziomu cukru we krwi – powyżej 60-99 mg/dl (hiperglikemia poranna) lub 200 mg/dl po posiłku. Może być skutkiem pominięcia dawki insuliny, zastosowania zbyt małej dawki lub zjedzenia zbyt dużego posiłku, a także infekcji czy stresu.

Objawy hiperglikemii to:

  • nadmierne pragnienie,
  • oddawanie dużych ilości moczu,
  • suchość w ustach,
  • senność i zmęczenie,
  • problemy ze wzrokiem.

Ponadto warto wiedzieć, że hiperglikemia może prowadzić również do wystąpienia kwasicy i śpiączki ketonowej – ostrego zespołu zaburzeń metabolicznych glukozy, gospodarki wodno-elektrolitowej oraz równowagi kwasowo-zasadowej, powstających w wyniku nagłego i znacznego niedoboru insuliny. Objawia się nadmiernym pragnieniem, suchością w jamie ustnej, zapachem acetonu z ust, nadmiernym oddawaniem moczu, sennością, a następnie zawrotami głowy, nudnościami i wymiotami. Nieleczona kwasica prowadzi do śpiączki, która jest stanem zagrażającym życiu.

Hiperglikemia może prowadzić do wystąpienia tzw. zespołu hiperglikemiczno-hiperosmolalnego (ZHH), który charakteryzuje się podwyższonym stężeniem glukozy we krwi, odwodnieniem i niewydolnością nerek. Objawia się zaburzeniami świadomości, przyśpieszonym i spłyconym oddechem, suchością skóry i błon śluzowych oraz obniżonym ciśnieniem krwi. Jest to stan zagrażający życiu.

REKLAMA
Cytuj ten artykuł jako:
Redakcja, Jakie są objawy hipoglikemii i hiperglikemii? [edukacja pacjenta], Portal opieka.farm (https://opieka.farm/pacjent/jakie-sa-objawy-hipoglikemii-i-hiperglikemii/) [dostęp: 17 września 2021]
Podziel się:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Komentarze
Subskrybuj
Powiadom o
4 komentarzy
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Michalina Izak

Droga redakcjo, czy na pewno to hipoglikemia prowadzi do kwasicy ketonowej? Podejrzewam, że do ulotki wkradł się Państwu jakiś chochlik 😉

Małgorzata Bekier

“Hiperglikemia to stan zwiększonego poziomu cukru we krwi – powyżej 60-99 mg/dl (hiperglikemia poranna)” – czy tutaj również nie mamy małego chochlika? 🙂 Z mojej wiedzy wynika, że wynik w tym zakresie to świetne parametry jak na ranek u diabetyka. Chyba, że mowa o wartościach przekraczających podany zakres?

REKLAMA
4
0
Wyraź swoje zdanie i dodaj komentarz :)x
Przewiń do góry

Kurs na www.farmaceuta.pro:

Opieka farmaceutyczna w astmie i POChP

Zobacz przykładową lekcję