Zapalenie zatok

Ten temat zawiera 6 odpowiedzi, ma 4 głosy, i został ostatnio zaktualizowany przez  Magdalena Pelczarska 10 miesiące, 4 tygodnie temu.

  • Autor
    Wpisy
  • #44877 Punkty: 0

    Magdalena Pelczarska mgr farm.
    121 pkt.

    Leki przeciwhistaminowe I generacji mogą zagęszczać zalegającą wydzielinę, utrudniać jej usuwanie, a co za tym idzie – zwiększać ryzyko nadkażenia bakteryjnego.

    (…)[Czytaj cały artykuł tu: Zapalenie zatok]Zapraszam do dyskusji.

  • #44890 Punkty: 2

    Agnieszka Danuta Draganczyk mgr farm.
    18 pkt.

    starsze antyhistaminiki? np. Cirrus duo? – cetyryzyny dichlorowodorek czy o inna grupę chodzi?

    2 użytkowników uznało wpis za pomocny.
    • #44898 Punkty: 5

      Magdalena Pelczarska mgr farm.
      121 pkt.

      Cetyryzyna to dość stary lek, ale zaliczana jest już do leków przeciwhistaminowych II generacji. Pisząc “starsze antyhistaminiki” miałam na myśli tylko leki I generacji. 🙂

      Dla przypomnienia załączam link do artykułu z podziałem leków antyhistaminowych – Antyhistaminiki H1 dostępne w Polsce: I i II generacja

      5 użytkowników uznało wpis za pomocny.
  • #44894 Punkty: 4

    Agnieszka Danuta Draganczyk mgr farm.
    18 pkt.

    “Interakcja ta klasyfikowana jest jako bardzo istotna, ze względu na możliwość zagrożenia życia, w praktyce jednak jest ona bardzo mało prawdopodobna”

    – jak mamy to rozumieć? – połączenie pseudoefedryny z MAO zagraża zdrowiu? można stosować czy nie? co powiedzieć pacjentowi?

    4 użytkowników uznało wpis za pomocny.
    • #44896 Punkty: 7

      Konrad Tuszyński mgr farm.
      1.2K pkt.

      Może ja wyjaśnię.

      To że interakcja jest mało prawdopodobna nie oznacza, że nie jest poważna, jak już wystąpi. 🙂 Każdy lot samolotem wiąże się z mało prawdopodobną katastrofą, której skutki są jednak bardzo poważne.

      Nie zaobserwowano w żadnych badaniach (a prowadzono takie), aby selektywne inhibitory MAO (czyli takie, które mamy w Polsce) wchodziły w interakcje z pseudoefedryną i efedryną. Kiedyś jeden pacjent zażył selegilinę, lewodopę, maprotylinę i efedrynę i mu ciśnienie wzrosło do 300/150. Po odstawieniu leków wszystko wróciło do normy. Więc producent pisze – połączenie jest zabronione itd itp.

      Jak to rozumieć? Tak, że są ważne informacje do przekazania pacjentowi przy wydawaniu leków na zatoki – informacja o tej interakcji nie jest jedną z nich.

      7 użytkowników uznało wpis za pomocny.
  • #45026 Punkty: 5

    Kasper Uznański lek. med.
    133 pkt.

    Ja odnośnie zalecenia “świeżego, chłodnego powietrza” – to drugie raczej trudne do realizacji dla pacjenta, bo ból zatok często nasila się przy ekspozycji na zimno. Czasem poleca się wręcz ciepłe kompresy dla złagodzenia bólu.

    a tutaj artykuł raczej jako ciekawostka, próba wyjaśnienia  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22975448

    5 użytkowników uznało wpis za pomocny.
  • #45058 Punkty: 3

    Magdalena Pelczarska mgr farm.
    121 pkt.

    Dziękuję bardzo za tę uwagę! Napisałam to zdanie na podstawie Rekomendacji postępowania w zakażeniach układu oddechowego z 2016 roku, ale jak najbardziej się z nią zgadzam i uwzględnię ją w artykule. Nawet jeśli działanie chłodnym powietrzem mogłoby zmniejszać obrzęk, w praktyce ma to niewielkie znaczenie.

    3 użytkowników uznało wpis za pomocny.

Musisz być zalogowany aby odpowiedzieć na ten temat.