REKLAMA

Efekt pułapowy

Efektem pułapowym (ang. ceiling effect, dosłownie efekt sufitu) określa się cechę leku, gdzie coraz większe dawki danego leku nie zwiększają efektu leczniczego. Pomimo tego wraz ze wzrostem dawki rośnie ryzyko wystąpienia działań niepożądanych.

Efekt pułapowy oznacza, że zwiększenie dawki leku ponad pewien poziom (pułap) nie zwiększa jego skuteczności.

REKLAMA

Efekt ten występuje np. w przypadku leków z grupy NLPZ stosowanych przeciwbólowo. Zwiększając dawkę powyżej pewnego poziomu, nie zmniejsza się odczuwanie bólu i należy włączyć wtedy inne leki do terapii (patrz: drabina analgetyczna WHO).

Podziel się:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Pogadanki Farmaceutyczne

Ostatnie komentarze

Najnowsze na portalu

Czytaj też:

Interakcje leków z alkoholem [tabela]

Zdecydowanie odradzamy udzielania porad zdawkowych: „proszę nie łączyć leku z alkoholem, bo lepiej nie łączyć leków z alkoholem”. Pacjent proszący o poradę nie przychodzi zapytać, czy możne pić w czasie farmakoterapii… Pacjent pyta o konkretne preparaty i konkretne ilości.

Interakcja kotrimoksazolu (Bactrim, Biseptol) z warfaryną [Case #32]

Wiele badań wskazuje na zwiększone ryzyko krwawień w razie przyjmowania warfaryny z kotrimoksazolem. Jedno z nowszych źródeł sugeruje nawet, że zapobiegawcze zmniejszenie dawki warfaryny przy jednoczesnym stosowaniu kotrimoksazolu lub metronidazolu powinno stać się rutynową praktyką.

0
Wyraź swoje zdanie i dodaj komentarz :)x
()
x